Te mit gondolsz az elektromos autókról? Múlt, jelen, jövő.

Az elektromos autók világa


Te mit gondolsz az elektromos autókról
„Az elektromos autó (villanyautó) egy villanymotorral meghajtott autó. Az elektromos energiát leggyakrabban akkumulátorból nyeri, de egyes elektromos autók szuperkondenzátorban (korábban akár lendkerékben) tárolják azt. Azokat az autókat, amelyek elektromotort és más típusú motort is használnak, hibridautónak nevezzük, és nem tekintjük teljesen elektromos járműveknek, mert azok csak töltéstároló üzemmódban üzemelnek.”

Az elektromos autó ötlete már a 19. században megszületett. Thomas Parker angol feltaláló, már 1885-ben 6 személyes villanyautót készített, melynek hatótávolsága 11 kilóméter volt.
Egyébként több remek cselekedet köthető a nevéhez: villamosok, metrók fejlesztése, füst nélküli üzemanyagok és az angol mértékegységrendszerben is érdekelt volt. A 20. században viszont valahogy elszivárogtak az elektromos autók…


Thomas Parker (középen) elektromos autója:

 

        

A 21. század változást hozott az autóiparban, hiszen sorra csatlakoztak a gyártók az Elektromos Közúti Hajtások Szövetségéhez. Kezdetben ólom akkumulátorokkal próbálkoztak, de a Tesla például már 2008 óta lítiumion-akkumulátorokat használ az autóiban. Az akkor kiadott Tesla Roadster 4 másodperc alatt volt százon, és 394 kilómétert tudott megtenni papíron. 2013-ra számos európai, amerikai és japán gyártó adott ki elektromos hajtású autót (BMW i3, Citroen C-Zero, Chevrolet Volt, Nissan Leaf, Peugeot iOn). 2015-ben világszerte 540.000 hibrid vagy teljesen elektromos hajtásó autót értékesítettek. Ez 70(!)%-os fejlődést jelent az előző évhez képest. Év végére már 1.260.000 darab elektromos autó volt az utakon.

 

2019 első negyedévében 1.090.000 darab elektromos autót értékesítettek világszerte. Ez természetesen rekordadat. 2018 utolsó negyedévében 900.000 új autó került forgalomba, amihez képest az idei első negyedév 21%-os növekedést mutat. Az összes eladott autók hétharmadát a hibridek teszik ki. Ez elmúlt 20 évben a hibridekkel együtt összesen 12 millió elektromos autó került értékesítésre. A zöld autó gyártást vitathatatlanul a Lexust is birtokló Toyota vezeti. Legnépszerűbb modelljeik a Toyota C-HR, a Toyota Yaris, a Toyota RAV4, a Toyota Prius és a Lexus NX. A Legnagyobb számban eladott autó a Toyota Prius, amelyből 1997-es megjelenése óta körülbelül 3 millió került értékesítésre.
2019 első negyedévében értékesített alternatív hajtású járművek darabszámai (zárójelben az előző negyedévhez képest):

 

 

2019 első negyedévében értékesített alternatív hajtású járművek területi eloszlása:


 

És mi lesz a jövővel? A világ számos országa támogatja az elektromos járművek elterjedését. Norvégiában 2025-től csak elektromos és hidrogénmeghajtású autókat lehet forgalomba helyezni. Ezt India 2030-ra, több európai ország (Hollandia, Dánia, Egyesült Királyság és Németország) pedig 2050-re tűzte ki célul. Magyarországon pedig ingyen parkolhatnak a zöld rendszámmal rendelkező autósok. A hibridek elterjedésén láthatjuk, hogy van jövő az alternatív erőforrások használatában. Azt olvashattuk, és ha ültünk elektromos autóban, akkor érezhettük is, hogy az erővel nincs gond. Az alacsony súlypont miatt, az irányíthatóság is rendben van. Egy példa a teljesítmény/ár arányra: A Tesla 3-as modell 10 millió forint körül lesz kapható itthon. 5 másodperc alatt van százon végig 400 nm körüli forgató nyomatékkal, ami ráadásul folyamatosan rendelkezésünkre áll. Csak az összehasonlítás kedvéért egy 2019-es Audi S4 is ezt tudja, csak az 20 millióba kerül. És nem kell aggódni az üzemanyagárért, az olajcseréért, a váltóért, a lendkerékért, a fékekért, a turbóért, satöbbi. És most itt nem szeretnék senkit degradálni, ez csak egy példa volt (amúgy én is eltoligálnék egy S4-est  ). Viszont az elektromos autók elterjedését nagymértékben gátolja a töltés módja és ideje, a hatótávja és élettartama. A legtöbb autó akkumulátorát a Panasonic gyártja és általában 8 év garanciát vállalnak rá az autógyártók. A cseréjének költsége pedig autótípusonként változik. De azért érdemes benézni egy priuszos fórumra, hogy hányan panaszkodnak emiatt és az 10 éves technika. A turbótöltésű autók már fél óra alatt feltöltődnek, és például a 2,5(!) tonnás, 7 üléses Tesla X akár 400(!) kilómétert is meg tud tenni egyetlen feltöltéssel. A 2008-as Tesla Roadster is ennyit tudott, csak az 1600 kilógrammot nyomott. Az otthon töltés még könnyen megoldható, ha van garázs, de a töltőpontok egyelőre talán tényleg nem elég sűrűek (?) ( https://www.nissan.hu/jarmuvek/uj/leaf/hatotavolsag-toltes.html#driving_tools ). A feltöltés alatt eltöltött idővel nem lehet gond. Szerintem ez csak hozzáállás kérdése. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy 5 év múlva 600-700 kilométerekre lesznek képesek ezek az autók, majd a kb. 50 kilométerenként lévő töltőállomásoknál, kellemesen el tudjuk tölteni azt az időt amíg turbótölt a rendszer. A dánok már kísérleteznek az autókat vezeték nélkül töltő úttesttel és akkor ez se lenne gond. A jövő már itt van.

 

Te vennél elektromos autót? Mi tetszik benne? Nem vennél? Miért nem? Vagy már van? Meg vagy vele elégedve? Oszd meg velünk a véleményed az elektromos autókról!


Forrás: wikipédia, zerohomebills.com, nissan.hu, jato.com

 

Hozzászólások

Nincsenek bejegyzések

Értékelje Ön is

Kapcsolódó termékek