Hogyan válassz kerékpárszállítót? Tippek, trükkök


Blog Image
Egy autóra szerelhető kerékpárszállító kiválasztása nem csak egy döntés, hanem gyakorlatilag befektetés is. Éppen ezért célszerű alaposan átgondolni a kiválasztási szempontokat, hiszen helyenként több százezer forintról lesz szó. Ehhez próbálunk most tanácsokat, tippeket adni.

Egy autóra szerelhető kerékpárszállító kiválasztása nem csak egy döntés, hanem gyakorlatilag befektetés is. Éppen ezért célszerű alaposan átgondolni a kiválasztási szempontokat, hiszen helyenként több százezer forintról lesz szó. Ehhez próbálunk most tanácsokat, tippeket adni.

 

 

Mielőtt rátérnénk a konkrét szállító fajtákra, nézzük meg, milyen szempontokat kell figyelembe venni a vásárlás előtt. Az első a használati gyakoriság és a használatok hossza. Nagyon nem mindegy, hogy heti szinten akár többször, havonta párszor vagy évente egyszer-kétszer használod majd. Ha nagyon sűrűn használod, akkor a minél egyszerűbb felszerelhetőséget kell figyelembe venni. És az is lényeges, hogy használat közben milyen távolságokat teszel meg. Mire gondolunk? A hátsó ajtóra szerelhető modellek rögzítése mindig bonyolultabb, mint a vonóhorgos tartóké, de könnyebb felrakni rájuk a gépeket mint egy tetőtartóra. Amennyiben az autót nem használjuk napi szinten, és ezért rajta maradhat hátul a szállító, abban az esetben a hátsó ajtósok kedvezőbb árban megvehetőek, és nem igényelnek egyéb járulékos beruházást. Van az az eset amikor napi szinten használjuk az autót, de rövid távokon, ezért a tetőtartók fogyasztásnövelő hatása nem számottevő, akkor ez lehet az ideális megoldás. A vonóhorgos szállítók pikk-pakk le-fel szerelhetőek, ideálisak a hosszú utakra hiszen alig növelik a légellenállást (amiben a tetőtartók a legrosszabbak), árban húzósabbak, és nyilván vonóhorgot igényelnek.

 


 

Szó esett a járulékos költségekről, ami mind a horgos, mind a tetőtartó esetén jelen lehet, de szintén több összetevős. Nézzük meg részletesebben. Egy 2017-es VW Passat tetejére, szükségünk lesz tetőcsomagtartóra, ami a legolcsóbb kivitelben acélrúdas verzióval kb 60.000 forint. Viszont innentől a tetőn bármit szállíthatunk, gondolok itt a bútorra , létrára, kajakra stb. Kiemelném, hogy Thule csomagtartóban érdemes gondolkodni, mert a többi márka autócsere esetén mehet az új tulajnak az autóval együtt. Senki nem mer plusz pénzt kérni az autó ára mellé, mert van hozzá csomagtartó. A Thule tetőtartók szétszedhetők, átalakíthatók, univerzálisak. Itt is érdemes egy kicsit belemélyedni a részletekbe, ugyanis: ha acélrudas csomagtartót veszünk az autóhoz, minden kerékpártartót bilinccsel kell rögzíteni, ami a sűrűn bringázók hajhullásához vezethet időigényessége miatt. Jobb megoldás lehet az alu rúd, ami kb 20.000-rel drágább, ellenben esztétikusabb és halkabb is. Ami a bringásoknak lényeg, hogy van nútolás a tetején. Az miért is jó? Mert nem kell az autó fölé mászva bilincseket tekergetni, elég az autó mellett állva betolni a tartót a nútba, és már indulhatunk is.  Most mondhatod, hogy a magyarok nagy része tizenéves autóval jár, de sajnos egy 2001-es Passat-hoz ugyan más kódszámú, de ugyanennyibe kerülő konzolokra lesz szükséged. Tetőkorlátos autó esetében megspórolható a 12.900-as típusspecifikus kit, és autócsere esetén nem kell új konzolokat venni, míg az előző esetben van rá esély, hogy a közel ötvenezer forintos konzol szettet le kell cserélni és kerékpárszállítót biztosan hosszabb időre vesz az ember mint autót. Tehát a látszólag olcsóbb megoldás simán lehet nagyobb kiadás is. Hozzá kell még tennem, hogy itt sedan autókról beszéltünk. Költségben ugyan nem drágább egy Crossover/SUV/terepjáró-ra szerelni tetőcsomagtartót, viszont ilyen autó tetejére eljuttatni a bicajt nem egyszerű...

Vonóhorgos kerékpárszállításhoz (SPOILER ALERT!) kelleni fog vonóhorog. Ha ez alapból rajta van az autón nyertünk, ha nem akkor jöhet a következő vesszőfutás. Minél újabb az autó, annál költségesebb a vonóhorog utólagos felszereltetése.
Ez az intevallum 50 és 400 ezer között mozog. Miért ennyi? Az új autókban van tolatóradar, szenzorok, kamera. Minél több ilyen kényelmi funkció van aplikálva, annál több dolognak kell "megtanítani", hogy az autó mögött fixen van valami és ez plusz költséggel jár. Természetesen ha az autó új, de nincsennek ilyen funkciói, az nagyban csökkentheti a költségeinket. Azért nem kell megijedni, kis Toyota Yarisra biztosan nem 400.000 forint. Azt az összeget inkább egy Porsche Macanra kell érteni. A márkakereskedések forintra pontosan meg tudják mondani, mennyi lesz a vonóhorog költsége, és még a vizsgáztatást is elintézik. Nem érdemes "hasugisuhogáj" márkájú vonóhorgokkal kiséletezni, mert saját és mások épségét is kockáztathatjuk egy hibás csatlakozó által okozott átmeneti világítás kihagyással. Fontos, hogy plakettes, műbizonylatos horoggal szabad csak foglalkozni.

 


Ehhez a bulihoz képest filléres megoldás lehet(ne) a hátsóajtós kerékpártartó, hiszen ezek a tartók 30.000 és 90.000 forint között mozognak. Igen ám, de kinek volt, vagy beszélt már olyannal, akinek van ilyen, az mind említeni fogja az autón okozott sérüléseket. A Thule nagyon kényesen kezeli ezeket a dolgokat, de sajnos még náluk is néha előfordul. A karosszériába több ponton kapaszkodó kerékpártartók akasztói mind gumírozottak, vagy szivacsosak de az úthibák és menetszél által okozott rezgések előbb-utóbb nyomot hagyhatnak. Mondanom se kell, hogy ez negatív irányba sodrja a jármű ártartását. Különösen figyelni kell a fényezés tisztaságára, és az autóhoz szorított gumi pogácsák makulátlan felületére. És csak egy hátrány a hátsó ajtós tartóknál (mondjuk ez pont nem elhanyagolható). Ugye, hogy már nem is annyira egyszerű a választás? És akkor még nem beszéltünk arról, hogy magyar jogszabályok szerint ezek a tartók nagy része teljesen szabálytalan. Eltakarhatják a rendszámot és a világítást, ami szabályellenes és balesetveszélyes. Lehet hozzájuk rendszámtábla tartót és világítást kapni, de ennek az áramforrását is meg kell oldani, ami megint szakembert (és plusz költséget) igényel. Persze fórumokon, csoportokban megy az okoskodás a „látszik az még attól” és az „engem 10 éve nem állítottak meg emiatt” vonalon, de vajon amikor téged kiszed a rendőr vagy a KPM és súlyos tízezrekre büntet, akkor meg fogja-e hatni a „másoknak sikerült” mondóka? Szerintünk nem.

Ha sikerült megoldani, hogy hol vigyük a bicajt, akkor jöhetnek a következő kérdések: mennyi és milyen bicajt kell szállítani?  Egy vagy két kerékpárt kell szállítanunk? Akkor aránylag egyszerű a helyzet, mert nagyjából bármelyik alkalmas erre, egyedül az elektromos kerékpár tulajoknak kell megnézni a teherbírásra írt számokat. Három bringa esetében már több hátsó ajtóra szerelhető tartót kiejthetünk, négy esetében pedig szinte csak a vonóhorgos szállítók lesznek ideálisak, ugyanis nem minden kereszttartón fér el négy bringatartó a tetőn, sőt nem minden autó tetejének teherbírása engedi a négy bicajt. Milyen bringákat szállítanál? A kerékpárok nagy részével mondhatjuk, hogy bármelyik szállító kompatibilis lesz. De már a gyerekbringáknál is fennakadás lehet! Aki próbált már felrakni tetőtartóra mondjuk 16”-os gépet, az tudja mire gondolunk. A legtöbb befogó pofa nem tud vele mit kezdeni, főleg az olcsó modellek esetében. Gondunk lehet a hátsó szállítón is, mivel rövid lesz a bringa felsőcsöve. Fatbike, de még 650B+ kerekű montiknál is gond lehet a kerekek lefogatásával! Vannak külön fatbike adapterek, de ez kb. 10.000 forintba kerülnek. Szintén probléma a tankméretű downhill rombolók hátsó ajtós tartón való rögzítésével. Szinte kizárt, hogy egy hármas tartóra kényelmesen fel lehessen rakni 3 DH gépet, vagy agyon kell szivacsozni őket a karcolások, leverődések elkerülése érdekében, bár ez sajnos három bicaj esetén majdnem mindig elkerülhetetlen. Tetőre pedig Herkules segítségét kell kérnünk, hogy felemelje. Az országútisok jellemzően megnyugodhatnak, mert a kecses és könnyű bicajok gond nélkül szoktak felmenni. Jut eszembe - könnyű bicaj. Viszonylag új keletű "probléma" a karbon vázas kerékpárok szállítása. Tetőre szerelhető tartók közül több olyan is van, ahol ki kell venni a kereket és ott rögzítjük, így nem kell "hozzányúlni" a sérülékeny vázhoz. A vonóhorgosoknál szintén van nyomáseloszlató adapter, hogy biztonságban tudjuk sokat érő kerékpárunkat.

 

 

Most pedig egy aprónak tűnő, de nem lényegtelen kérdés következik. Hol fogod tárolni használaton kívül a tartódat? Van garázsod? Ha igen, akkor majdnem mindegy milyet veszel, bár egy nem összecsukható négyes vonóhorgos szállító, vagy egy komplett négyes tetőtartó egyben leszedve azért lehet, hogy fejvakarásra fog késztetni, de általában megoldható könnyen a probléma. Panelban, lakóparkban laksz? Na ekkor már nehezedik a helyzet, főleg kis lakás és kevésbé elnéző barátnő esetén. Nem mindenki szereti, ha az erkély felét egy tartó foglalja el. A vonóhorgosok jelentős része összecsukható ma már, némelyik akár az ajtó mögött is elfér, de ugyanez igaz a hátsó ajtósokra is. Viszont előbbieknél nem a belépő kategória fog kis helyet foglalni sajnos, de vehetsz hozzájuk akár falra szerelhető vonóhorog konzolt is, amire rögzítheted az egészet. Egy tároló helyiségben simán megoldás lehet, de lakásban kevésbé tudjuk elképzelni mint reális megoldás.

Nos, ha mindezeket megválaszoltad, akkor most jöhet az, hogy mennyi pénzed van rá. Szerencsére mára nagy lett a szórás mindegyik szegmensben, így nagy eséllyel találhatsz neked valót. Négyes vonóhorgos van már 120.000 körül, de kettesből akár hatvanért is kapsz. A belépő hátsó ajtós modellek 25.000-nél kezdődnek, tetőre szerelhetőt pedig 18.000 körül már tudsz venni. A kedvező ár viszont szinte mindig valamilyen kényelmi funkció hiányával fog járni, ezért nem árt körbejárni a „meglepően jó” vételeket. Sajnos itt is igaz, a többért jobbat elv, persze csak bizonyos ársávig.

Ahogy eddig olvashattátok, a kerékpárszállítóknak többféle fajtáját ismerjük:

  • hátsó ajtóra szerelhető
  • vonóhorogra rögzíthető
  • tetőre szerelhető
  • beltérbe szerelhető
  • tapadókorongos

Mindegyiknek megvan maga előnye és hátránya, de mik lennének ezek konkrétan?

Hátsó ajtóra szerelhető:

Termékeink: https://herbalyauto.hu/autofelszereles/kerekpartarto/kerekpartarto-hatso-ajtora/ 

Előnye:

  • kedvező áron kapható
  • többféle autóra is költségmentesen felszerelhető
  • akár három bringa is ráfér
  • nem okoz jelentős fogyasztás növekedést

Hátránya:

  • előbb-utóbb a fényezés sérül
  • általában macerás felrakni rájuk a bringákat
  • nem mindegyiknél marad nyitható a hátsó ajtó
  • szinte minden esetben kiegészítő világítás kell rá
  • kevés modell rakható fel egyszerűen, akár egyedül
  • kb minden 30. autótípusra rakható fel

Vonóhorogra rögzíthető:

Termékeink: https://herbalyauto.hu/autofelszereles/kerekpartarto/kerekpartarto-vonohorogra/ 

Előnye:

  • akár négy bringát is szállíthatsz
  • többségük összecsukható
  • egyszerű felszerelni
  • a légellenállást gyakorlatilag nem növeli
  • a bringákat könnyű felrakni rá
  • elektromos bringákkal is elbánik
  • dönthetőek (tehát hozzáférünk a csomagtartóhoz)

Hátránya:

  • borsosabb ár
  • vonóhorog kell hozzá
  • némelyik modell nehéz, így nem könnyű a horogra emelni

Tetőre szerelhető:

Termékeink: https://herbalyauto.hu/autofelszereles/kerekpartarto/kerekpartarto-tetore/ 

Előnye:

  • kedvező áron is kapható
  • könnyen rögzíthetőek a kerékpárok
  • autófüggetlenek

Hátránya:

  • kiegészítő konzolok, keresztrudak kellenek hozzá
  • növelheti a fogyasztást
  • szélzajjal jár
  • vigyázni kell a magasságára
  • Crossover/SUV/terepjáró autókra nem egyszerű a bringákat feltenni

Beltérbe szerelhető:

Előnye:

  • a bringák nem lesznek koszosak
  • a bringákat nem könnyű ellopni

Hátránya:

  • szinte csak kisbuszokba építhető be
  • nagyon típusspecifikus
  • nem olcsó
  • koszos, saras bringát nem célszerű berakni
  • kicsi a választék

Tapadókorongos:

Előnye:

  • univerzálisan felszerelhető, akár sportkocsikra is
  • használhatod szobai tartóként is
  • akár három bringát is fogad
  • nagyon menő

Hátránya:

  • egyelőre csak két gyártónak van
  • borsosabb ár


Reméljük megtudtuk könnyíteni a döntést, de bármilyen kérdése van vagy csak érdekelné a megoldások egyike szívesen látjuk üzleteinkben.

 

Hozzászólások

Nincsenek bejegyzések

Új bejegyzés