
A hólánc vastagsága és főbb csoportok.
Ha hóláncról van szó, hányszor hallottunk már 7 mm-es láncokról, 9 mm-es láncokról, 12 mm-es láncokról, 16 mm-es láncokról...de mit is jeleznek ezek a számok valójában?
A hóláncok kiválasztásakor fontos szempont, hogy a több funkció mellett egy tényezőt is figyelembe kell venni: magának a láncnak a vastagságát (például: 7 mm, 9 mm, 10 mm, 12 mm stb.)
Amit a nem túl szakzsargonban a lánc "milliméterének" neveznek, ez a hólánc statikus lábnyomát jelzi, vagyis azt, hogy a lánc vastagsága mekkora helyet foglal el a kerék érzékeny területein (pl. boltív vagy a felfüggesztési rendszer). Ez a terhelés a lánc vastagságát mutatja mm-ben, ha olyan kerékre van felszerelve, amely nem forog. Ezért ez csak elméleti vastagságot jelent, mivel a felépítéstől és az alkalmazott műszaki megoldásoktól függően a lánc eltérő dinamikus viselkedést és vastagságot vehet fel menet közben.
Néhány példa a König hóláncok választékára:
- König Reflex Edge. 7 mm-es láncszemekkel, csavart futófelülettel és alacsony profilú csatlakozásokkal készült. Ezek az elemek ideális megoldást jelentenek a korlátos felhúzhatóságú autók számára.
- König K-Summit. Csak a gumiabroncs külső oldalán működik, nem érintkezik a kerékív belső elemeivel.
- König K-Slim. A lánc minden egyes alkatrészét úgy tervezték, hogy a lehető legkevesebb helyet foglaljon.
- König CB-7. Ez egy vékonyabb elemekkel (7 mm-es láncszemekkel) rendelkező hólánc, amely lehetővé teszi minden olyan járműben történő alkalmazását, ahol kevés hely van a kerékívben.
- König CG-9. Hólánc 9 mm-es belső lábnyomban automatikus feszítéssel, amely kiváló vezetési kényelmet biztosít A König ATC (Active Tensioning and Centering) rendszer önállóan kezeli a láncfeszítést és a központosítást vezetés közben.
- König CB-12. A König CB-12 a belépő szintű hólánc olyan autók számára, amelyeknek nincs helyproblémája a kerékívben. A König CB-12. Alulról felfelé irányuló rögzítési rendszerrel rendelkezik: a kerék mögött a talajon futó rugalmas kábelnek köszönhetően. Miután a láncot felszerelték az abroncsra, miután kis sebességgel megtett egy rövid távolságot, a CB-12-nek további megállásra van szüksége a lánc megtartásához.
- König XD-16. 16 mm-es belső lábnyom, hagyományos szilárd és teljesítmény: ideális megoldás SUV-okhoz, furgonokhoz és pickupokhoz. Kézi feszítőrendszer mikrobeállító eszközzel a pontos és megbízható illeszkedés érdekében.
Természetesen szem előtt kell tartani, hogy a láncokat olyan járművekre szerelik fel, amelyek vezetés közben mozgásnak vannak kitéve; ezért a jármű mozgása közben a kerék forgása centrifugális erőhatásnak tesz ki minden rászerelt megfogóeszközt, amely magát a láncot igyekszik leemelni a gumiabroncs futófelületéről, létrehozva az úgynevezett dinamikus emelést, és ez egy általános értelemben, közvetlenül arányos a lánc futófelületének tömegével és a jármű haladási sebességével.
Az Ö-Norm V5117 és az EN 16662-1:2020 előírja, hogy egy kiegészítő tapadási eszköz, például hólánc, legfeljebb 25 mm-t emeljen 50 km/h sebesség mellett.A König hóláncok kisebb emelőképességgel rendelkeznek, így például a K-Slim lánc 7 mm-es statikus emelést tart fenn, dinamikus emelése pedig 8 mm.Ami a CG-9 láncot illeti, ez 9 mm-es statikus lábnyommal és 9 mm-es dinamikus emeléssel rendelkezik.Míg az XG-12 Pro lánc 12 mm-es statikus lábnyommal és 10 mm-es dinamikus emeléssel rendelkezik.
Amikor a dinamikus lábnyomról beszélünk, érdemes egy nagyon fontos szemponton is elidőzni a járműtervezési trendekkel kapcsolatban. Valójában a járműtervezés folyamatosan fejlődik, a technológiai és a környezettudatosabb innovációk vezérlik.
Ami minket illet, a járműveket egyre szélesebb gumiabroncsokkal és nagyobb átmérőjű felnikkel szerelik fel, fejlettebb felfüggesztési rendszerekkel, amelyek szűkebb helyet biztosítanak a láncok felszereléséhez. Emiatt a König az évek során olyan műszaki megoldásokat fejlesztett ki, amelyek az előírásokban előírtnál lényegesen alacsonyabb dinamikus emelést biztosítanak.
A csökkentett dinamikus emelés a hóláncot jobban tapad az abroncshoz, és elkerüli a jármű kerékjárati részei közötti interferenciát, ráadásul biztosítja annak stabilitását. Valójában a dinamikus emelés csökkentésével a láncok állandó kapcsolatot tartanak fenn az útfelülettel, javítva a jármű tapadását és manőverezhetőségét, és maximális biztonságot nyújtanak az autónak havas utakon.
A menetkényelem is javul, mivel a csökkentett dinamikus emelés minimálisra csökkenti a felfüggesztést érő hatást, így a jármű stabilabb és kényelmesebb.
Ezen túlmenően ezeket az új járműveket mi is teszteljük, hogy folyamatosan frissíthessük webkonfigurátorunkat, hogy járműspecifikus láncokat tudjunk javasolni, így a felhasználó járműveivel kompatibilis termékpalettát biztosítunk.
A személygépkocsiknak szánt König termékcsaládon belül például:
- König Reflex Edge. A Reflex Edge markolatcsoportjait alkotó csavart láncszemek növelik a talajjal való érintkezési pontokat a hagyományos lineáris láncszemekhez képest, miközben minimalizálják a lánc vastagságát. Ne beszéljünk alacsony profilú csatlakozásokról, teljesen lapos by-pass/belső íves rögzítésről, és ami a legfontosabb, a Reflex Boxról, ami az egyetlen automatikus feszítő berendezés, amely minden részén képes megfeszíteni a láncot, mind külső, mind belső oldalon. oldalain.
- König K-Summit. Az aktív láncfeszítő elemek korlátozzák a dinamikus lábnyomot (hiányzik a működésük magyarázata – dupla rugós rendszer, amely megfeszíti az egyes láncszegmenseket), lehetővé téve a láncnak, hogy tökéletesen illeszkedjen a különböző profilú és kopásszintű gumiabroncsokhoz, és rendkívül szorosan maradjon a futófelülethez.
- König K-Slim. A lánc úgy készült, hogy dinamikus körülmények között is rendkívül szorosan tapadjon az abroncshoz.
Ily módon a König a hóláncok teljes választékát kínálja, amely magában foglalja a jelentősen korlátozott hely által érintett kerékjáratokkal kompatibilis termékeket is, amelyeket az egyre nagyobb kerékméretekkel és kisebb kerékívekkel jellemezhető crossoverekhez és SUV-okhoz is terveztek. A szabályozott dinamikus viselkedéssel nem jellemezhető láncok használata is interferenciát okozhat a kerékív-alkatrészekkel.
Például:
- Reflex Cross. A forradalmi hólánc, 9 mm-es a legkönnyebben felszerelhető, kifejezetten crossoverekhez és kompakt SUV-okhoz. A Reflex Cross kialakítása során merev harmonikus acélívet használnak oldalláncok helyett, elősegítve a lánc jelenlétét a gumiabroncs vállán, és nem a felniben.
- XG Cross. Kényelmes, kompakt és hatékony: a megfelelő megoldás az Ön kompakt SUV-jához és crossover 9 mm-es belső alapterületű futófelület-kialakításához, amely alacsony profilú láncszemekből és hegesztett hármas rudas rendszerből áll. A König ATC (Active Tensioning and Centering) rendszere önállóan kezeli a láncfeszítést menet közben.
Amennyiben bármi kérdés felmerül a megfelelő hólánc kiválasztásában úgy kérem forduljanak hozzánk bizalommal!