Legsürübb kérdések:
- Miért kell hóláncot vásárolnom?
- Négykerék meghajtású járművekhez is szükséges a hólánc?
- Milyen gyorsan vezethetek hólánccal?
- Akkor is szükségem van hóláncra ha a gépjárművem fel van szerelve blokkolásgátlóval (ABS)?
- Melyik tengelyre szereljem a hóláncot?
- Mit tegyek, ha a gyártói korlátozások vannak a hóláncra?
- Honnan tudhatom meg a pontos kerék méreteimet?
- Mikor kell felszerelnem a hóláncot?
- Károsíthatják-e a hóláncok az utat?
- Mi a helyzet az úttartással/fékezéssel?
- Lakóautókra kisteherautó vagy személyautó láncot kell szerelni?
Miért kell hóláncot vásárolnom?
Saját és autója biztonsága érdekében. A hólánc használata a leghatékonyabb és legbiztonságosabb módja, hogy autóját meg tudja fékezni és irányítani tudja téli útviszonyok közt is.
Manapság sok jármű rendelkezik fejlett úttartó technikával (pl.: ABS, ASC, ASR, EBD, ESP, stb.), aminek köszönhetően a jégen és havon való vezethetőség javul, de ezen technikák egyike sem segít az autó gyors és kontrollálható megfékezésében. A legveszélyesebb időjárási körülmények akkor állnak fennt, amikor a hőmérséklet 0 Celsius fok körül van és a latyakos utak alá vannak fagyva. Ilyen útviszonyok mellett a téli gumik is csekély tapadást biztosítanak és a hólánc használata létfontosságú a biztonságos vezetéshez. A jégen való fékezés és kanyarodás a legveszélyesebb tényezők melyekkel télen szembe kell nézni vezetés közben. A hólánc használata az egyetlen, ami lehetővé teszi a havas és jeges utakon való könnyebb fékezést és kanyarodást az ön és környezetének biztonsága érdekében.
Négykerék meghajtású járművekhez is szükséges a hólánc?
IGEN! A négykerék meghajtásos autóknál is szükséges a hólánc használata. Bár az összkerék meghajtású autók könnyebben indulnak el, mint kétkerék meghajtásúak, de téli útviszonyok mellett megállni ugyanolyan nehezen tudnak. Ugyanúgy mind a négy kerékkel fékeznek, mint a normál járművek.
FIGYELEM! Az SCC sodrony bowden hóláncokat betonúton való használatra tervezték, ezért nem ajánljuk a sodrony bowden láncok használatát rendszeres terep-autózáshoz.
Milyen gyorsan vezethetek hólánccal?
Minden hólánc használat esetében 50 Km/h a megengedett legnagyobb sebesség.
Akkor is szükségem van hóláncra ha a gépjárművem fel van szerelve blokkolásgátlóval (ABS)?
Igen! Sok vezető hiszi, hogy az ABS rendszer helyettesíti a hólánc használatát. EZ NEM IGAZ! Az ABS egy nagy segítség a vezetőnek, az autó irányításában. A rendszer lényege, hogy a jármű irányíthatóságát hatékonyabbá tegye, mint a hagyományos fékrendszerek. A jeges vagy havas út és a kerék futófelülete közt elhelyezkedő keresztirányú acél sodronyok növelik az ABS rendszer fékerejét. Az SCC termékek jól illeszkednek az ABS rendszerhez, mert mind a kerekek és a lánc egyszerre érintkeznek az úttal a kerék teljes fordulata alatt.
Melyik tengelyre szereljem a hóláncot?
A hóláncokat legalább a hajtott tengely kerekeire fel kell szerelni.
• Első kerék meghajtásnál az első kerekekre.
• Hátsó kerék meghajtásnál a hátsó kerekekre.
• Négykerék meghajtásnál a általában a kormányzott (első) kerekekre.
Kérjük nézze meg autója kezelési kézikönyvében a gyártó ajánlását!
MEGJEGYZÉS: Ha a hóláncok csak az első kerekekre vannak felszerelve, az autó hátulja riszálhat fékezés és kanyarodás közben. Ha a hóláncok csak a hátsó kerekekre vannak felszerelve, az autó kormányozhatósága csökken.
Teherautók esetében melyik tengelyre szereljem fel a láncot?
Legalább: az egyik hajtott tengelyre
Optimális: az összes hajtott tengelyre és az első kerekekre (kanyarodáshoz) és a pótkocsi egyik tengelyére (az irányíthatóság megőrzése érdekében kanyarodás és fékezés közben)
Mit tegyek, ha a gyártói korlátozások vannak a hóláncra?
Néhány gépjármű kezelési útmutatója azt írja, hogy bizonyos kerék és gumiméretekre nem szerelhető hólánc a kerék és a kerékjárati ív közti rendkívül szűk hely miatt. Valójában ezen gépjárművek nagy részére biztonságosan felszerelhetőek és használhatóak az SCC hóláncai. Bővebb információért lépjen kapcsolatba az SCC-vel vagy a helyi forgalmazóval.
Honnan tudhatom meg a pontos kerék méreteimet?
A kerékméret megtalálható minden gumiabroncs külső peremén. A legtöbb kerékméret ilyen formában található meg: 205/70R14. Ezen számok mindegyikét szükséges tudni, hogy megtalálja az ön járművére illeszkedő modellt. A mi példánkban a gumi 205 mm széles, a gumi oldalfala a szélesség (205 mm) 70 %-a és egy 14 colos felnin van. (1 col = 2.54 cm)
FONTOS: Mindig próbálja fel előzetesen a láncot a kerékre, melyhez a hóláncot vásárolta. A kerékméretek különbözhetnek a gyártótól, életkortól, kerék dőlésszögétől függően. A mélyebb bordázatú futófelület miatt, a téli gumikra szintén nagyobb méretű lánc lehet szükséges, mint az azonos kerék méret adatokkal rendelkező nyári gumikra. Ez szintén igaz az off-road abroncsokra. A szállító járművek abroncsaira (pl.: 215/75-16C) és futózott abroncsokra még fontosabb előzetesen felpróbálni a láncot a kerék méret változatok széles skálája miatt.
Mikor kell felszerelnem a hóláncot?
INKÁBB ELŐBB, MINT KÉSŐBB!
Erősen ajánljuk, hogy még az előtt, de legkésőbb akkor szerelje fel a láncot, mikor havas vagy jeges úton vezet. Keressen egy alkalmas helyet, ahol a forgalom ZAVARÁSA nélkül fel tudja szerelni a hóláncot!
A már elakadt autóra nehezebb és hosszasabb felszerelni a láncot, ráadásul már egy jégfolt is balesethez vezethet. A biztosításhoz hasonlóan, a hólánc is csak akkor segít, ha még az előtt veszi igénybe, mielőtt tényleg szükség lenne rá.
Károsíthatják-e a hóláncok az utat?
A kábeles- vagy hagyományos hóláncok (ideiglenes hó járó eszközök) útkárosító hatása minimális a szöges gumikéhoz (állandó hó járó eszköz) képest. A hóláncok átmeneti használatra szolgálnak szélsőséges téli útviszonyokra, míg a szöges gumik egész télen használatban vannak.
Mi a helyzet az úttartással/fékezéssel?
A BIZONYÍTÉK A KERÉKNYOMBAN REJLIK.
A hóban lévő keréklenyomatból látható a legjobban a termék használhatósága. Ahogy az ábrán is látható, a hagyományos hólánc és a párhuzamos bordázatú láncok biztosítják a legkevesebb úttartást és fékerőt. Az ilyen típusú termékek esetében vannak a legnagyobb hézagok a kerék felületének lefedésében és ezek is működnek legkevésbé hatékonyan ABS rendszerrel. (Egy párhuzamos bordázatú lánc használata során egy szaggatott nyomot hagy a hóban, ahelyett, hogy egy egybefüggő mintázatot képezne, amilyet az SCC láncai is hagynak.) A párhuzamos bordázatú láncok emellett a leghangosabbak is. Ez is azért van, mert a bordázat nem egybefüggő, tehát valahányszor egy kereszt borda érintkezik az úttal egy koppanás-szerű hang hallható.
A következő bemutatott lánc típus a gyémánt vagy X-alak elrendezésű lánc. Ez a termék jobb irányíthatóságot és fékerőt biztosít, mint a párhuzamos elrendezésű lánc, mert folyamatosabb a lánc és az út közti összeköttetés. Ez kevésbé befolyásolja a jármű ABS rendszerének működését és kevésbé zajos a használata.
Az utolsó nyomok egy folytonos átlós mintázatot mutatnak, amilyen az SCC Z-családjára is jellemző. Ez a termék jobb irányíthatóságot és fékerőt biztosít, mint a párhuzamos bordázatú láncok, mert folyamatosan érintkezik az út felszínével. A folyamatos mintázat biztosítja, hogy mind a hólánc és a kerék futófelülete egyszerre és állandóan érintkezzenek az úttal. Az átlós kialakítás biztosítja a finom átmenetet a kereszt bordák közt és valós adatokat enged eljutni a jármű menet stabilizátorához. A menet stabilizátornak és az ABS-nek nem kell ellensúlyozni a kereszt bordák közti hézagok okozta futófelületi egyenetlenségeket, mint más típusú hóláncok esetében. Ezen felül, a hóláncok használatakor megszokott kattogó hang sem jelentkezik.
Lakóautókra kisteherautó vagy személyautó láncot kell szerelni?
Sajnos a személyautó és kisteherautó kerékméretek közt nincs egyértelmű különbség. Sok gyártó személyautó kerekekkel szereli fel lakóautóit is, pedig ezek súlya jóval nagyobb, mint a személyautóké. A méretkatalógusunkban feltüntetett termékeket úgy állítottuk össze, hogy azok az egyes kerékméretekhez a lehető legpontosabban illeszkedjenek, még akkor is, ha egy személyautóhoz való láncot javasolunk egy nagy tömegű lakóautóhoz.
Nincsenek bejegyzések
Értékeld te is