A téli úttartásról bővebben.
Úgy gondoljuk, hogy a következő állítások tények. Megismerésük bármely vezetőt segíti járművének biztonságosabb vezetésében téli körülmények közt.
Járművek, tapadás és utak
A „stabil úttartást” a modern gépjárművek vezetésénél készpénznek vesszük, még vizes útfelületen is.
Egyszerűen csak megyünk, megállunk és kanyarodunk, ahogy arra számítunk.
Az úttartás a jármű és az út felszínének kapcsolatától függ. A gumiabroncsok a tapadásuknak köszönhetően biztosítják az úttartást, ahogy a gumi kapcsolatot teremt a kemény beton felületekkel. A gumi keverékek és futófelületek folyamatos fejlesztésének eredménye, hogy a modern négy-évszakos abroncsok rendkívül hatékony tapadást biztosítanak vizes és száraz utakon egyaránt.
Mikor az utat jég vagy hó borítja, az úttartás bizonytalanná válik, mert az abroncsok nem érintkeznek közvetlenül az út aszfalt felületével és a gumi nem tapad jól a jégen.
Az ABS, az összkerékhajtás és a menetstabilizátor a kerekek sebességét szabályozzák, (az útviszonyokhoz alkalmazkodva) a maximális tapadás érdekében. Az ABS nem engedi blokkolni a kerekeket fékezés közben és a menetstabilizátor nem engedi a hajtott kerekeket elpörögni, de mindkét rendszer hatékonysága elsősorban az úttartás mértékétől függ.
Tapadás helyett kapaszkodás
A leghatékonyabb módszer, hogy a jármű úttartása jeges és havas utakon is megmaradjon, az ha a kerekek kapaszkodnak. Más szóval a keréknek (vagy valaminek, ami ahhoz szorosan illeszkedik) bele kell vájnia a fagyott felületbe, hogy a kerekek forgása befolyásolni tudja az autó sebességét és mozgási irányát.
A téli gumik (vagy akár a négy-évszakos gumik) hatékonyan működhetnek a friss vagy porhavon, mivel a gumi keményebb, mint a hó és a futófelület bordázata bele tud kapaszkodni a felszínbe.
A kemény havon vagy jégen a hagyományos téligumik nem biztosítanak elégséges úttartást, mert nem tudnak belekapaszkodni a fagyott útfelszínbe. Ilyen esetben, a szöges téligumik feltűnően jobban működnek, mint a szög nélküli gumik.
A négy-évszakos gumik bármilyen SCC lánccal szerelve sokkal biztosabb úttartást biztosítanak, mint bármelyik téli- vagy szögesgumi. Ez egyszerűen azért van, mert az acél keresztbordák mélyebben hatolnak bele az út felszínébe, mint bármilyen téli- vagy szögesgumi, amitől a kerekek jobban kapaszkodnak.
Biztonságos téli vezetés
A téli vezetés legveszélyesebb elemei a fékezés és a kanyarodás. Szinte az összes modern autó képes havas úton „haladni”; a legtöbb balesetet és sérülést a fékezés és kanyarodás közbeni irányíthatóság elvesztése okozza.
Bármely, SCC lánccal felszerelt jármű, jobb teljesítményre lesz képes havas vagy jeges utakon, mint lánc nélkül. Ez vonatkozik a szöges gumikkal szerelt, összkerékhajtású, ABS-es vagy bármilyen menet stabilizátorral rendelkező járműre.
A kezelhetőség minden esetben jobb, ha mind a négy kerék fel van szerelve hóláncal, mintha csak egy pár van feltéve.
A hóláncok szereléséhez egyre kisebb hely áll rendelkezésre
Alapvetően az összes gépjárműtípust (személyautók, kisteherautók, teherautók, buszok) egy meghatározó trend jellemzi: a gépjármű gyártók egyre kevesebb helyet hagynak a hóláncok használatához.
Sok jármű esetében - melyeknél a használati útmutató azt írja, hogy nem alkalmazható hólánc - azonban az SCC Iceman termékek biztonságosan és kielégítően használhatóak.
Mindig nézze meg autója kézikönyvében, hogy említ-e bármilyen korlátozást a hóláncok használatára vonatkozóan. Sok gépjármű esetében úgy tűnhet, hogy bőven van hely a hólánc szereléséhez, míg a valóságban a kerékjárati ívükben a térköz mérete korlátozott lehet.
Nincsenek bejegyzések
Értékeld te is